Motorrijbewijs
Ben je 17 jaar geworden of heb je de stap gezet om te starten met rijlessen? Een goede rijopleiding is de start voor veel veilige kilometers. Wij doen ons uiterste best je een goede rijopleiding te geven!
Motorrijbewijs (rijbewijs A1, A2, A – code 80)
Je mag alleen motor rijlessen nemen als u in het bezit bent van een Theorie bewijs A1 of A of met een geldig Autorijbewijs .
Sinds 19 januari 2013 zijn er 3 soorten motorrijbewijs: A1, A2 en A. – code 80
Voor meer informatie over de categorie A1, A2 of A kan je altijd met onze rijschool bellen.
Drie categorieën motorrijbewijzen: A1, A2 en A – code 80
Welke categorie motorrijbewijs (A1, A2 of A – code 80) u nodig heeft, hangt af van het motorvermogen, uw leeftijd en ervaring:
- A1 motorrijbewijs, maximaal 11 kiloWatt (15 PK): theorie-examen vanaf 17 jaar, praktijk-examens voertuigbeheersing & verkeersdeelneming vanaf 18 jaar. Maximaal 125 cc, maximaal vermogen van 11 kW en maximaal 0,1 kW per kilo ledig gewicht. Elektrisch maximaal vermogen van 11 kW en minder dan 0,1 kW per kilo ledig gewicht. Gemotoriseerde driewieler met maximaal 15 kW. Dit staat los van de verdere route, scheelt alleen een deel van het examen als je overstapt naar A2.
- A2 motorrijbewijs, maximaal 35 kiloWatt (48 PK): theorie-examen vanaf 17 jaar, praktijkexamen voertuigbeheersing & verkeersdeelneming vanaf 20 jaar. Als je het A1 rijbewijs al had hoef je alleen verkeersdeelname te doen. Logischer: je wacht tot 21 en doet gelijk A onbeperkt met Code 80. A2 zal dus opeens véél minder interessant worden.
- A motorrijbewijs, onbeperkt vermogen: altijd opnieuw theorie- en voertuigbeheersing & verkeersdeelneming vanaf 21 jaar. Meest logische route: je wacht tot je 21 of ouder bent, haalt dan het volledige A rijbewijs met Code 80 beperking, die vervalt vanzelf na twee jaar, dus (vanaf) als je 23 wordt. Je doet maar één keer examen voor A volledig.
A.V.B. (Cat. A Voertuig Beheersing)
Bij het examen voertuigbeheersing toetst de examinator of je voldoende basis voertuigbeheersing bezit. Het instabiele karakter van een motor stelt namelijk hoge eisen aan de vaardigheden van een motorrijder, zoals bijvoorbeeld het van de standaard halen of het opstappen en wegrijden. Maar ook bij het manoeuvreren, langzaam rijden, rijden van bochten en remmen zijn specifieke vaardigheden vereist om het voertuig goed en veilig onder controle te kunnen houden. Het op een veilige en juiste wijze beheersen van de motor in bediening, stuurgedrag en het bewaren van balans is dan ook van groot belang.